onsdag 19 december 2012

Pappa M och mamma J

Att vi har bestämt oss för att jag ska försöka mig på en vaginal förlossning har börjat sjunka in nu, likaså att det faktiskt, efter all denna väntan, börjar närma sig. Helt galet - vi är snart föräldrar! Vi ska snart få träffa Pyret! Som den jag är håller jag nu på med research inför det hela. Föräldragrupp, profylax, mammavattengympa och gravidyoga - jag hade anmält mig till allt men det blev ju inte så att jag kunde gå på nåt utav det. M har istället knatat iväg själv på Föräldragruppen (vilket måste ha känts väldigt konstigt...han berättade att många hade tittat på den tomma stolen bredvid honom första gången, innan någon vågade fråga om den var ledig...jag tycker att han var grym som gjorde detta själv! Måste varit svårt när de skulle öva profylax bara...;-), men det är ju svårt för honom att återge allt som sades där. Så nu gör jag egen efterforskning! Läser en bok om profylax och idag har jag legat och kollat på TV4's serie En unge i minuten halva dagen. Och givetvis storbölat i stort sett hela tiden. Det känns helt sjukt att det är vi som snart ska uppleva det där! Det förmodligen största och mest omvälvande man kan vara med om! Läskigt och skrämmande (det gör nog galet ont...), men också häftigt och efterlängtat. Vilken grej att få vara med om att sätta ett litet barn till världen! Och tänk - efter förlossningen är vi föräldrar. Också det är lite läskigt, det är svårt att ta in, att förstå. Hur kommer livet att se ut? Hur kommer Pyret att vara? Och vi, vilken typ av föräldrar blir vi? Och hur kommer vår relation att se ut? Det är blandade känslor av längtan och rädsla. Det enda vi säkert vet är att allt kommer att bli annorlunda. Och, troligtvis, annorlunda på ett bra sätt. Tänk, mamma Jo och pappa M! Och lill* Pyret!

2 kommentarer:

  1. Att föda barn är så himla coolt. Även om det finns lika många upplevelser av förlossningar som det finns kvinnor så är det ändå så att det är något som har skett i alla tider och under alla möjliga förhållanden. Jag är så himla glad att vi hade turen att födas i Sverige och att vi själva får föda här. För vi har en fantastisk vård. Själv fick jag jättemycket hjälp av böckerna Att möta förlossningssmärta och Att föda av Gudrun Abascal. Tror att jag har tipsat om dem tidigare. De är grymma! Och du är grym! du kommer att klara detta hur bra som helst.

    Och när det gäller det där att bli förälder. Ja, det är en galen men FANTASTISK resa. Och ja, ens förhållande omprövas. Man både stärks och prövas. Men det är härligt att ha någon som älskar det lilla pyret precis lika mycket som man själv gör. Och även om man under perioder kan komma ifrån varandra lite, när man kanske bara är mamma och pappa och inte man och hustru så tror jag att det är viktigt att minnas det där. Att man har satt en helt fantastiskt liten människa till världen. Tillsammans. Det är coolt!

    Och M är grym som gick på föräldragruppen ensam. Coolt! Jag gick oxå själv då J inte hade möjlighet att vara med. Men det är verkligen coolare att gå som ensam pappa. Pluspoäng i mängder!

    Stor kram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk vad häftigt! Man har varit med och skapat en ny person! Hur coolt som helst!

      Kram

      Radera