fredag 28 december 2012

Man måste vara frisk för att vara sjuk

Börjar det här inlägget liggandes på en sjukhussäng i korridoren på antenatal på Östra. Jag vet inte vart jag ska börja, jag är så vansinnigt trött och less på sjukvården. Samtidigt ska sägas att många som jobbar inom den är otroligt gulliga och omtänksamma, det är oftast inte personalen som kärvar, snarare hela vårdapparaten.

Ok, dagens: När jag blev utskriven från sjukhuset förra veckan sades att ett läkarbesök och ett möte inkl MVC-kontroll hade bokats in idag. Jag skulle sedan fortsätta att följas upp en gång i veckan fram till förlossningen, och allt skulle ske på Östra (för att göra ännu en lång vårdhistoria ganska kort, min vanliga MVC vägrar att göra hembesök och då jag bara kan transporteras liggandes nuförtiden kan jag inte ta mig dit. De sk sjuktransporterna kan man nämligen inte åka till MVC med, enbart till läkare, sjukhus osv. Systemet funkar alltså inte när man måste till MVC men inte kan åka kollektivt eller med vanlig bil. Hur man löser det? Ingen som vet...) så att jag kunde ta mig dit med hjälp av sjuktransport. Frid och fröjd.

Idag bokar vi transporten, åker till sjukhuset, är där i god tid. Ligger och väntar på en brits i korridoren och tiden går. Får höra tre gånger att "Nu ska ni SNART få komma in på CTG". Men nej, det får vi aldrig. Klockan blir 11 (10:30 hade vi den bokade tiden för alla kontroller och samtalet med barnmorskan), och kl 11 är den tid då läkaren var bokad. Vi frågar vad som händer, och får förvånade blickar till svar. "Ja, alltså, ni står i akutkön, så ni kommer in när läkaren har tid." Okej, men vi hade ju två förbokade tider? "Va, nej...ni har tid till akutmottagningen." (Fullständigt logiskt, alla bokar väl tid till akuten en vecka innan?) Okej...men vårt samtal med BM då? Vi har massor av frågor om förlossningen och behöver prata med någon om det. Och MVC-kontrollen skulle ju göras? "Ja, ni måste ju såklart få komma till mödravården som alla andra! Självklart! Men det kan ni inte göra här! Kan ni inte gå till er egna mödravård?" Öh, nej (och så ännu en gång, förklaring av alla omständigheter, varför vi ska gå just där, att vår MVC inte tycker att vi ska gå där eftersom vi inte kan ta oss dit, och vad vi har blivit lovade. För hundrade gången i ordningen.). "Så ni skulle göra ert MVC-besök här idag? Ja, nu ser jag, det står ju tydligt i journalen. Måste blivit nån miss någonstans. Ja, ja. Se verkligen till att ta upp det med läkaren, ni har ju lika mycket behov av kontrollerna och en kontakt med en BM som alla andra!" Öh, JA. Det är ju det vi har kämpat för i snart två månader. Och nu skulle det äntligen vara ordnat!!! Men nä. Inte den här gången heller.

Det som händer efter nästan fyra timmar liggandes i korridoren (ja, eller M satt ju, förstås) är att vi tillslut har träffat en läkare i 5 min (som undrar om jag vill bli igångsatt, och sen konstaterar att det är klart att vi måste få våra MVC-kontroller -JA!!! Vi vill ju inget hellre, det är bara det att vi aldrig får några trots otaliga löften!), att vi får en stressad BM att göra det absolut nödvändigaste som ingår i en MVC-kontroll (mäta mage, fosterljud, kolla blodtryck) och att vi äntligen får en tid för att faktiskt sitta ner med en BM och prata + göra kontrollerna - så som alla blivande föräldrar har rätt att få göra. Det är bara det att tiden är den 7 januari! Jättefint att de ordnade det, men ärligt talat, inte en enda ordentlig MVC-kontroll på över en månad och nästa ska då ske 4 dagar innan beräknat datum. Jiha, jag känner mig så oerhört trygg och omhändertagen. Verkligen. Jag litar verkligen på vården. Absolut. Och det känns ju skönt, med en skrämmande förlossning som närmar sig och massor att oroa sig för och frågor som inte får svar eftersom "Det här måste du ju få svar på! Men inte av mig alltså, utan av "någon annan"." Ja, det är visst alltid "någon annan" som ska göra saker inom vården. Problemet, det lilla, är bara att det är patienten som hamnar i kläm och och förväntas veta exakt vad som ska göras, var och när. Samt själv ta alla kontakter och stå på sig när det schabblas. Tur att jag är frisk, eller i alla fall kan föra min egen talan. Och tur att jag har stöd av mina nära. Men de som är svaga och ensamma? Vad händer med dem?

4 kommentarer:

  1. Men gumman, jag som precis undrade hur det hade gått för dig, vad ni kämpar på! Och så jobbigt att inte ha en fast kontakt när allt varit så besvärligt. Det här är ju nog förvirrande även för den som har en hyfsat komplikationsfri graviditet. Och så dåligt att inte kunna göra hembesök, det kan de ju på BVC så varför skulle de inte i undantagsfall kunna lösa det, du hade ju gärna tagit dig land och rike runt om du kunnat...

    Ta nu och fira in det nya året och åk sedan dit och ta emot den där igångsättningen så att ni kan få njuta av bebislivet som alla andra, det har ni verkligen gjort er förtjänta av!

    Kramar
    Soffi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi får väl se om det blir igångsättning eller ej...hade ju helst velat att allt startar av sig självt, men går jag över tiden vete fn...Kramar!

      Radera
  2. Men tjenare...Sverige i ett nötskal. HUR kan det vara så svårt? Och varför är det så svårt att göra hembesök? De gör det ju på MVC när bäbisen väl är född. Det krävs ju ingen komplicerad apparatur liksom. Jisses...

    Jag förstår din oro men du skall se att det löser sig i alla fall. Allt kommer att gå bra! Din historik finns ju i din journal så när det väl är dags vet de dina önskemål etc. Och allt är bra med bebis, det vet ni ju oxå då ni har fått ctg med jämna mellanrum. Min barnmorska tyckte att jag var lite konstig som typ aldrig frågade om något, men jag hade ju läst mig till allt jag ville veta. Så som tröst kan jag säga att ni säkerligen är väl förberedda ändå. Även om det är skitsvårt att förbereda sig för något som man inte har en aning om hur det kommer att vara.

    Sedan, när allt har lugnat sig lite tycker jag att du skall skriva ett argt brev till Socialstyrelsen och förklara hur dåligt skött allt har varit.

    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag funderar faktiskt på att skicka iväg något. Känns som att de behöver få reda på att allt inte funkar som det ska inom mödravården - i alla fall inte när man har andra problem än just graviditeten. Kram!

      Radera