måndag 7 januari 2013

Pyret vs Dunderklumpen

Nyss hemkommen från ännu ett besök på Östra. Den här gången gick allt dock som planerat! Vi fick 45 minuter samtal med en jättegullig BM, och därefter en läkarbedömning. Precis som utlovat - jiha! Nya besök bokade om en vecka. Ingen verkar tro att Pyret ska komma innan dess. Inte vi heller efter idag. Vi pratade igångsättning med läkaren eftersom situationen som sängliggandes med stort intag av morfin inte är helt idealisk. Nu börjar M att jobba igen efter alla helger, och vi vet inte riktigt hur vi ska lösa det. Jag klarar mig ju inte hemma helt själv, samtidigt kan ju inte M vara hemma utan lön. I vilket fall, igångsättningen som vi hade börjat hoppas på uteblir. Läkaren kände efter och livmodertappen var ungefär så omogen den bara kunde vara, D v s, en igångsättning skulle nog inte fungera så bra och troligtvis sluta med någon form av komplikationer. Så det är bara att vänta..men eftersom inget pekar på att bebis vill ut (inte ens bebis själv - huvudet är fortfarande inte fixerat) får vi nog räkna med några veckor till. Kanske lika bra att ställa in sig på maxtid så vi inte blir besvikna...25 januari nytt beräknat datum då'rå.

Läkaren gjorde nytt ultraljud, och jag blev faktiskt lite chockad. "Pyret" väger ca 4 (FYRA!!!) kilo, plus/minus 10 %. Herregud...lägg på tre veckor till så har vi en gigantisk bebis....Pyret blev plötsligt Dunderklumpen...Hallå? Vad hände med ärftlighet? Både jag och min bror vägde ju pyttelite som fullgångna (2,6 resp 2,2 kg)...Jag får skylla på Ms gener, han och hans bror vägde mellan 4-5 kg. Men det är ju inte klokt! Måste nog smälta den här infon lite, jag hade ju sett framför mig en liten plutt. Jag är i chock!

6 kommentarer:

  1. Härligt med lite bra nyheter! Synd bara att."dunderklumpen" trivs så bra i magen! Hur som helst så kommer bebisen nog kännas väldigt liten, när den väl kommer ut!

    Jag kanske kan ta en jobba "hemma"-dag i Sannegårdshamnen på torsdag, om du behöver lite sällskap!

    Kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen! Hör av mig imorgon!

      Och ja, jag måste nog bara vänja mig vid tanken på en stor bebis. Var helt inställd på en mini...

      Kram

      Radera
  2. Säg bara till när du behöver oss! Vi kan serva och hänga med dig nästan när som helst. Och vill gärna!
    Kram, e & lilla e

    Ps. Kommer ihåg det där med mättnadskänslan. Junior tar ju all plats, magsäck å såna petitesser får maka på sig...

    SvaraRadera
  3. Tack båda! :-) Vi ses ju (väl?) på onsdag!

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Vilken smärre chock!!! Förstår fullkommligt att det tar ettt ag att smäla det är ju ändå liiiite skillnad på +4 kg och 2-3 kg... Men det fixat du lätt, stark som du är!!! Massa kramar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaaa...jag har väldigt svårt att vänja mig vid tanken...sen ska man ju orka lyfta liten också, trots diskbråck och jättebebis. Hm.

      Kram

      Radera