söndag 17 mars 2013

Konsumentansvaret...och att välja EKO

Jag tänker en hel del på det här med allas vårt konsumentansvar. Det har jag gjort och upprörts över många gånger förr, men tankarna kring det har ökat sedan N kom till världen. Plötsligt är det så mycket viktigare. Att värna. Att skydda. Att bereda för. En fin framtid. Och en del av det är ju att påverka vad vi i vår familj använder för produkter. Till exempel. Men det är svårt! Och det är lite det jag vill komma till, det jag upprörs över. Att vi har så mycket val idag, vi människor. När vi är konsumenter förväntas vi veta, eller ta reda på, vad som är bäst för Moder Jord, oss och våra små avkommor. I denna djungel av produkter, reklam och information. Jag vet ju att det inte hjälper att sura över att jag behöver lägga så mycket tid och kraft på att ta reda på saker och ting. Men jag tycker ändå att det är rätt hemskt att vi ska behöva lägga så mycket energi och tid, som vi kunde ha gjort annat med, på att söka information för att kunna fatta bra beslut när vi står där i matbutiken. Eller när vi ska köpa den där leksaken. Eller det där klädesplagget. Att vi inte bara kan lita till att producenterna tar sitt ansvar och ger oss all information lättillgängligt och begripligt, så att vi får möjligheten att välja det som är bäst utifrån ett miljöperspektiv, ett hälsoperspektiv och ett rättviseperspektiv. Och alla andra perspektiv man ska ha i åtanke när man konsumerar.

Men nu är det ju så. Gilla läget eller skit i det och sura. Kanske bäst att acceptera och gå vidare...konsumentansvaret är nog här för att stanna, oavsett vad jag tycker om det. Man får ju lägga sig på en nivå som passar en själv. Den egna tiden, viljan, plånboken, tron eller vad det nu är som påverkar vilka val man gör när man ska köpa något får styra varje person. Det viktigaste är trots allt att man gör rätt mot sig själv och gör så mycket man själv orkar med. Och när det känns övermäktigt (vilket jag kan tycka att det gör ibland när man väl börjar läsa på och klicka sig vidare på alla sidor på nätet som behandlar ämnet - herregud, jag måste byta ut ALLT hemma!) tänker jag att jag kan inte göra allt. Men gör jag lite, då har jag ändå gjort något. Och om vi alla gör lite, då blir det mycket tillslut.

Vill man lägga lite tid och kraft på att ta reda på saker och ting finns ju mycket information trots allt lättillgängligt idag. Många idéer och tankar har jag fått genom en av mina fina vänner som har en blogg där hon hon bland annat skriver en hel del om att handla ekologiskt. Bloggen heter Hemma hos Kikan och där finns inlägg om olika ekologiska och miljösmarta alternativ, till exempel om plastbantning, ekologiska tandborstar och ekologiskt smink. Hon ger ekotips och hon länkar till andra sidor och bloggar där man kan läsa mer om till exempel farlig plast, vad man kan göra för att få sitt hem mer fritt från kemikalier med mera. Någon Kikan kommer jag kanske aldrig att bli fullt ut, men jag tar små ministeg på vägen. Och jag tycker att hon är grym som verkligen tänker, och handlar, ekologiskt och miljösmart!

3 kommentarer:

  1. Söta du! Vad glad jag blir av ditt inlägg. Ibland känner jag mig ganska rabiat, jobbig och lite störig med allt mitt miljösnack.

    I kväll har jag skrivit ett lååååångt inlägg på bloggen om hur jag tänker.

    Kram till dig!

    SvaraRadera
  2. Nämen kul att du känner Erika! Eller det var kanske då du hittade min blogg? Hon och jag skriver för Bohusläningen tillsammans på Bokbloggen och var brevkompisar när ni var "små". Vi hörs jätteofta men har aldrig träffats IRL (!!).

    Jag är väldigt för eko. Köper det mesta eko och så kemikaliefritt jag kan. Det är bra att det finns ekologisk barnmat t.ex. (HIPP). Jag tänker precis som du extra mycket på sånt nu med bebis. Allt blir extra viktigt.

    SvaraRadera
  3. Ja, det var via Erika jag hittade den! Hon berättade om dina problem under och efter graviditeten, tänkte att det kunde vara skönt att läsa om någon mer som hade det tufft. Erika och jag har känt varandra sedan gymnasiet - i 16 år nu. Galet! :-)

    Ja, eko känns väldigt viktigt för våra små. Och för oss själva med, såklart. Men lite extra för de som inte ens har växt klart än, där kan man ju verkligen påverka.

    SvaraRadera