lördag 2 mars 2013

Det här med sömn

Sömn är så himla viktigt! En god natts sömn kan verkligen göra hela skillnaden. För hur världen ter sig, hur man orkar ta sig an problem som uppstår, hur man reagerar på andra människor. Vi har en bebis som gått från att sova helt fantastiskt bra till att sova rätt dåligt. Eller ja, hon sover okej. Men hon har börjat LÅTA. Ligger och gnyr, knorrar, smackar, vrider och vänder på sig. Vet inte om hon drömmer konstiga drömmar, har det jobbigt med magen eller vad det kan vara. Blir lite orolig. Dels över hur hon mår (fast jag tror nog egentligen att hon mår rätt bra, hon är ju pigg och oftast glad när hon är vaken), dels över hennes föräldrars sömn. Den har minskat markant den senaste veckan. Med Ms influensa som innebär omhändertagande av bebis på heltid, en rygg som börjat göra ondare igen på grund av överansträngning och max fyra timmars sömn på raken under fem nätter är jag nu på gränsen till zombie. Ska därför lägga mig nu, kvart över tio en lördag. Detta har aldrig hänt i världshistorien tidigare! Men får jag sova igen lite och bli människa igen är det lätt värt en tråkig lördagskväll. Så Godnatt (I hope!)!

4 kommentarer:

  1. Så där höll E på oxå. Han liksom grymtade. Jag gick upp mitt i natten och Googlade för att jag blev så himla orolig. På BVC lugnade de mig med att bebisar har trånga luftvägar då allt är så mini att det inte är alls konstigt om de snarkar och låter. Med andra ord heeeelt normalt.

    Johan fick sig ett gott skratt när han lånade min iPhone och skulle googla något vid ett senare tillfälle och såg sökhistoriken "Bebis grymtar" "Bebis låter" "Bebis låter konstigt" osv :) Det där skrattar vi åt än idag :)

    Kram Erika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, jag har också googlat, på "bebis knorrar". ;-) helt otroligt att en sådan liten kan låta så himla mycket! Nästan värre än när M snarkar...;-) I natt slutade det med att jag sov på soffan för att hon höll på så mycket. Väldigt skönt, en tyst natts sömn. :-) Bra att det är normalt, men hoppas det är snart övergående.

      Kramar!

      Radera
  2. Alltså Victors mage blev ju sämre efter en månad, sen blev det bara värre och värre... efter två månader slutade vi med mjölkprotein (både i min kost och ersättningen) och han blev som en ny bebis. Började sova lite mer än 5-15minuters pass iallafall :) nu har vi mjölkfri ersättning på recept (nutramigen) och jag har fortsatt äta på ett visst sätt. Lite knepigt, men så skönt! Victor har dock alltid sovit rätt lite efter en månad, men jag har vant mig mer vid det nu och känner mig "utvilad" efter 6h totalt per dygn. Eller åtminstone inte zombie...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk vad kroppen klarar av! Även alldeles för lite sömn...skönt att han blev bättre med mjölkfri kost! Vi har börjat med Dr Browns flaskor (efter tips från dig), och det verkar som att Lillans mage mår mycket bättre! Så tusen tack för tipset!

      Radera