tisdag 5 mars 2013

Diskbråcksupdate

Så var det äntligen dags att träffa en expert! Igår var jag och pratade med en ortoped om mina diskbråck. Efter att under 1,5 års tid varit hänvisad till allmänläkare och förlossningsläkare (halvbra när det gäller ryggproblem). Vet inte vad jag hade förväntat mig egentligen. Inte så mycket kanske. Men jag hade HOPPATS. På att ett mirakel skulle ske och jag skulle få en massa SVAR. Få höra att jag kommer att bli helt frisk. Snart. Och att om jag gör si eller så då kommer det aldrig att ske igen. Då kommer ryggen att hålla, då kommer smärtan inte tillbaka. Men egentligen visste jag nog. Att det inte skulle bli så. För det finns inga SVAR. Allt är olika för alla, man kan aldrig så noga veta. Det är ovanligt, men inte onormalt. Att ha ont under så lång tid som jag har haft. Och graviditeten gjorde ju att allt förvärrades. Precis som att jag stadigt har blivit bättre efter förlossningen. Men när jag blir helt bra, om någonsin, det vet man inte. Det enda jag kan göra är att träna det lilla jag kan just nu, d v s knipövningar och promenader, och se till att alltid hålla efter buk- och ryggmuskler i framtiden. För att ge ryggen stöd. Och hoppas att det hjälper. Men jag kommer alltid att ha en svag ländrygg som kommer att besvära mig ibland. Men bara jag läker. Och bara jag aldrig, aldrig mer får diskbråck. Så får det vara så. Men inte diskbråck igen! För det är verkligen det värsta jag har varit med om. Känner mig helt traumatiserad efter all smärta, de akuta sjukhusbesöken och efter att ha gått från aktiv och vältränad till stel och orörlig. Men nu är det i alla fall VÅR! Och jag ska promenera så in i! Och till hösten tänker jag vara helt frisk och smärtfri. Sådeså! Diskbråck, go to hell!

6 kommentarer:

  1. Åh, Kram! Jag vet hur det känns med att aldrig bli helt återställd (som jag med blodproppen - kommer antagligen känna av den resten av livet). Håller tummen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fyyy! Väldigt konstig känsla - vi är ju inte så gamla heller! Känns lite orättvist, det var ju inte så man tänkte sig livet. Men å andra sidan, det kunde ha varit ännu värre. Nu verkar det ju i alla fall som att vi båda trots allt kan leva hyfsat normala liv. Men...kram tillbaka!

      Radera
  2. Hej! Jag hittade din blogg när jag sökte på andra som, i likhet med mig, drabbats av diskbråck i samband med graviditet. Jag känner igen mycket i det du skriver, och försöker också hitta övningar och strategier för att bli bra igen. Har också som mål att vara hel till hösten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Stackars! Du också! Är du fortfarande gravid? Hur mår du? Blir det operation för din del? Har än så länge inte träffat på någon som haft diskbråck i samband med graviditet...men det var ju verkligen helt fruktansvärt! Mejla mig gärna om du känner för det, kunde vara skönt att "prata" med någon mer som vet hur det är. :-)

      Radera
  3. Jag är inte gravid nu. Jag drabbades av diskbråcket efter att bebisen kommit ut, och måste nu undvika att lyfta henne, precis som du skriver om. Det går upp och ner för min del, ibland bättre, ibland sämre. Vet inte än om det blir operation men jag hoppas undvika det... Mejlar dig gärna! Skulle vara jättebra att utbyta tips och erfarenheter om vad som funkar och inte. Tycker att man känner sig lite lost, och har fått många olika råd från läkare och sjukgymnaster. Vart ska jag mejla?

    SvaraRadera
    Svar
    1. johanna.colling@gmail.com

      Ja, jag känner likadant...väldigt förvirrande! Verkar inte som att sjukvården egentligen vet så mycket om diskbråck - mer än att man antingen kan operera eller låta det självläka. Annars är det mycket "antingen är det si, eller så är det så". Frustrerande!

      Radera