tisdag 19 februari 2013

Projekt Amning

Ligger med liten naken bebis på bröstet. Efter tre veckors ned- och uttrappning av morfinet (och byte till andra, mer amningsvänliga, smärtstillande tabletter) är jag äntligen morfinfri och får alltså börja med Projekt Amning. Ja, ett projekt lär det ju bli...Har pumpat för att hålla igång mjölkproduktionen, men jag är inte i överhuvudtaget närheten av de mängder N sätter i sig från flaskan. Stackarn, kommer att bli helt besviken första gången hon ska försöka amma. Kämpa som en galning för några milliliter. Orka! som min tonåriga systerdotter hade sagt.

Tänkte börja lite smått med amningsförsöken idag, men än så länge är hon halvintresserad. La henne på bröstet och hon somnade direkt. Haha! Hon fattar väl inte vad hon ska där och göra. Ja, ja. Pumpar vidare och fortsätter försöka. Blir spännande att se hur det blir i slutändan. Huvudsaken är i alla fall att hon får i sig lite av bröstmjölken, tycker jag. Så hon får lite antikroppar. Hon drack sina första dyrköpta slurkar via flaskan förut - bara det kändes som en vinst! Innan har jag bara pumpat o slängt morfinmjölken, nu kan jag åtminstone ge den till henne. Dock utan morfin. Lite mer motiverande än att slänga...vi kämpar vidare!

11 kommentarer:

  1. Jag tycker att du är grym som kämpar med amningen. Och att du har pumpat är verkligen en bedrift. Själv blev jag aldrig vän med den där pumpen. Amning är verkligen skitsvårt. Jag hade jättejobbigt i början och hade ångest varje gång då det gjorde ont och E inte gick upp i vikt. Men jag ville så gärna amma att jag blev lite manisk. Det satt i länge och än idag kan jag få lite panik när E äter dåligt även om jag är mycket lugnare nu. I dag åt han exempelvis en semla till middag... I vilket fall som helst så fungerade det jättebra efter ett par veckors kämpande så få inte panik om det krånglar i början. Och vänd dig till Amningshjälpen om du vill ha tips och råd.

    Min räddning blev salvan Purelan, det är helt naturligt fårfett på tub...haha! Kan rekommendera den om du skulle få ont.

    Kramar!



    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju många som har problem med amningen...och att veta det gör mig tyvärr också väldigt osäker på om jag ska lyckas. Vill inte amma till vilket pris som helst, och Lillan mår så himla bra nu så jag vill inte heller förstöra något för henne genom att tvinga på henne amningen. Men försöker så får vi se hur det blir!

      Kramar

      Radera
  2. Och höll ju på att glömma. Min vän som fick en blodpropp i samband med födseln av sin son skriver en del om amning på sin blogg. Hon käkade oxå mediciner och tvingades pumpa. Kanske kan kännas skönt att läsa.

    http://annagranstrom.wordpress.com/2012/10/29/det-har-med-amning/

    Kram igen!

    SvaraRadera
  3. Känner helt igen mig i kikans inlägg ovan: det VAR tufft i början. Lilla e gick inte upp som hon skulle, fel tag, jag blev jättesårig (lilla e hade blod i blöjan eftersom hon fått i sig mitt blod vid amning -det gick rätt igenom), jag grät, hon grät, jag pumpade, skaffade "silikontutor", massa olika salvor, gick m bar överkropp hemma och hon fick ersättning. TILL SLUT funkade det. Men det gick på ren vilja och det tog tid! (Men lite tillägg får hon fortfarande -känns helt ok tycker jag) Kämpa på - du är fantastisk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja herregud vilken pärs ni hade! Så grym du är som fixade det! Jag kämpar på, men då hon aldrig har fått mat från bröstet överhuvudtaget får vi se hur det går..

      Radera
  4. Åh! Hur kommer det sig att du behövt morfin? Jag fick ju själv stark medicin i början (och sedan blodförtunnande i tre månader, men då ammade jag) och amningen blev förstörd. Pumpade och slängde som du, men komaldrig upp i rätt mängder och så har det fortsatt. Victor är snart ett halvår nu. På morgonen räcker bröstmjölken iallafall, så jag är glad för det. Han får ersättning tre gånger om dagen nu (genom månaderna har det gått en enda dag utan ersättning, och några få dagar med kanske en gång). Det slutade göra sjukt ont efter kanske tre månader och jag slutade med amningsnappen då. När han blev fyra månader ville han bara ligga korta stunder vid bröstet ändå, så nu är det poweramning som gäller. Han får ersättning vid lunch, eftermiddag och kväll. Jag ammade ju dock Victors första vecka i livet så han hann lära sig lite snabbt vad det var frågan om. Han har kunnat växla bra mellan flaska, napp och bröst hela tiden. Ett tips på flaska är Dr. Browns flaska - då behöver de suga på samma sätt som på bröstet samt att de inte sväljer luft som med andra flaskor = mindre magknip. Den finns på tex Barnens Hus. Lycka till med allt och grattis till mammaskapet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har två diskbråck som började stöka runt under graviditeten. Blev sängliggandes, åkte in och ut på sjukhus och åt massa morfin. Hu! Vad var det för mediciner du själv behövde äta?

      Du verkar ha kämpat massor för att få det att funka, blir imponerad! Låter ju som att ni fixar amning riktigt fint nu! Som du säger, kanske hjälpte det att du fick amma första veckan i alla fall. Min lilla fattar inte alls vad hon ska med ett bröst till...vi får se hur det slutar. Tycker ändå att det känns ok med ersättningen, hon verkar ju må bra. Det är mest att man ju vet att det är så mycket nyttigheter i bröstmjölken...och så allt himla steriliserande och diskande av flaskor som vore skönt att slippa.

      Tack för tips på flaska! Använder någon liknande, tror jag. Medelas Calmaflaska. Den ska också vara lik bröstet, säger de. Men ska absolut spana in Dr Browns också!

      Lycka till med allt!

      Radera
  5. Duktig du är som pumpat o slängt, du förtjänar så många guldstjärnor så det är snart inte sant! :)

    Jag hörde om ett tips om en som skulle börja amma och flaskmatade och la då bebisen vid bröstet som om det skulle amma och gav flaskan så att känslan av att så här ska jag ligga när jag äter infann sig. Vet inte om det är någon universell sanning, men det kan ju vara värt att testa, är ju inte konstigt om hon inte fattar galoppen direkt när hon inte gjort så i hela sitt liv!

    De få gångerna jag har pumpat upplever jag som att man alltid får ut mindre, bebisen är nog bättre än pumpen! :) Vad äter hon i ersättning per dag? Det är ju hopplöst att veta hur mkt de får i sig när man ammar. Det enda jag vet är Elins 75 ml ersättning hon får som extra, o eftersom hon går upp så skralt har jag accepterat att det får vara så, men nu när hon inte har ont i magen längre är jag inte så ovän med ersättningen längre! :)

    Kämpa på nu så kommer ni att hitta något som funkar för just er två och vad härligt att du är morfinfri!

    Kramar
    Soffi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips, det ska jag testa!

      Hon äter mängder! Ca 400- 700 ml per dag, och jag pumpar ut ungefär 50 ml i dagsläget. Lite skillnad...;-) Men vi testar vidare så får vi se hur det går. Skönt att Elin mår bättre i magen nu! Det är jobbigt när de har ont, stackarna...

      Kramar

      Radera
  6. Duktiga ni är som kämpar på! Klart det är nyttigheter i bröstmjölken men det är många bebisar som aldrig fått bröstmjölk och ändå mår hur bra som helst. Tänk på det. Stressa inte upp er för detta, ni ska må bra under tiden också.

    Va fin hon är eran lilla N. Må så gott.

    Kram Maria S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har helt rätt! Lätt att känna stress, men dumt - det ska ju funka för både bebis, mamma och pappa, oavsett vilket man gör. Ska försöka hålla det i minnet...

      Tack o kram!

      Radera