tisdag 26 februari 2013

En månad

N, idag fyller du en månad! Helt otroligt, fattar inte att tiden har gått så fort. Trots att månaden mestadels har inneburit hemmahäng med dina föräldrar (som behöver lära känna dig och lära sig ett lite annat sätt att leva på - framförallt har vi lärt oss att dina behov alltid går först och att inget längre går att planera som förr). Och tänk, för en månad sedan hade du precis kommit till oss! På något sätt så självklar, trots att du var helt ny. Och inte kunde jag tro att jag kunde älska dig så mycket! N, när jag tittar in i dina vackra, mörka (med väldigt obestämbar färg) ögon känns det så stort. Nästan som att jag ser in i mig själv.

En månad gammal vet vi att du oftast är på bra humör, du ligger och sprattlar vilt med armar och ben, säger "Ooo" och tjuter, testar din stämma. Vi vet också att du har temprament! Du blir galen om du inte får mat NU när du är hungrig. Då rynkar du ihop hela ansiktet och underläppen åker ut. Och när du gråter låter det som att du säger "Nää-ä!". Och mammahjärtat brister! Du sover fantastiskt bra på nätterna hittills. Och tar oftast en lite längre lur på dagen, allra helst i vagnen när vi är på promenad. Du är lång! Och har jättelånga fingrar. Dina fötter, som var smala och hade tår nästan lika långa som fingrar när du föddes (vilket din morfar tycker är jättekul, "Collinghänder och Collingfötter, säger han!), har blivit lite knubbiga nu. Och du kan spreta med stortårna. När du föddes såg de ut som små saxar! När du äter ligger du och kniper med tårna, eller flexar upp hela foten, så mycket njuter du. Och idag log du ditt första leende och gurglade glatt. Och jag fick tårar i ögonen. N, jag älskar dig så ofantligt mycket!

7 kommentarer:

  1. Gilla gilla gilla! Och vi som glömde säga grattis! /e & lilla e

    SvaraRadera
  2. Grattis lilla N, det ska bli så kul att se henne och Elin växa ikapp, 2 månader är ju ingenting! :)

    Visst är det kul med alla små framsteg, Elin har nu fått för sig att hon ska stå längre stunder, och blir surmulen om man försöker sätta henne ner, så där vinglar hon på sina taniga lår! :) Kanske dags att ta fram hoppgungan, men så tycker jag att hon är lite för ostadig, eller så är jag bara sjåpig för att hon är en tjej och liten dessutom! :)

    Hoppas att ni haft en mysig dag, ta hand om er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ta du fram hoppgungan, tjejer kan! Även små sådana! :-)

      Kram

      Radera
  3. Grattiskramar. Känslomässigt vackert uttryckt. Kram Kattis

    SvaraRadera
  4. Vad fint! Och sjukt tidigt med gurglande skratt vid en månad! Det kom långt senare än så för Victor (över två månader).

    Vad hände under din förlossning som du ska klaga på? Är nyfiken. Det är ett stort steg i ens bearbetning. Vad de än säger om mitt "fall" så är det skönt att ha skickat det och fått säga mitt. Jag har fortfarande svårt att verkligen inse vidden i deras misstag att inte ge mig förebyggande sprutor. Att jag kommer få lida för det resten av mitt liv.

    //annagranstrom.com

    SvaraRadera
  5. Förresten: medelas flaskor är inte alls som bröstet, det är en stor lögn som vi oxå gick på! Med DrBrown är det samma sugteknik som bröst och de sväljer inte luft. Den flaskan funkar verkligen, och är dessutom billigare.

    Anna Granström

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Ska ta och införskaffa en sådan! :-) Skrev ett svar på ovan inlägg i din blogg. Lycka till med allt!

      / Johanna

      Radera