tisdag 2 april 2013

Påsk

Det har varit en annorlunda påsk. Fast ändå ganska bra. Svärisarna var här i fredags. De hade med en massa påskmat så att vi inte skulle behöva fixa så mycket nu när min rygg är kass igen. Det enda vi behövde ordna var efterrätt. Så jag bakade en chokladtårta. Jag som aldrig bakar. Tycker det är rätt trist egentligen. Det här med att läsa recept, måtta, veva runt i bunkar, vänta på ugn, dekorera. Har väl för lite tålamod. Men när det blir bra, då är det kul! Då blir jag stolt. Den här gången blev kakan lite väl torr. Men ändå - mörkt chokladig och dekorerad med (köpta) gula, kycklingar. Det enda påskiga jag har gjort den här helgen. Så lite stolt var jag ändå!

Halvtorr men påskig tårta


Påskafton firade vi själva, jag, M och N. Intressant, tredje aftonen vi firar bara vi. Eller ja, första aftonen med N, faktiskt! Både julafton, nyårsafton och nu påskafton. Jag och M i soffan. Den här aftonen var dock bättre än de andra, nu har vi ju lillan hos oss! Och dagen bjöd på soligt och härligt väder, så vi tog bilen och åkte till Delsjön och promenerade lite. Hade som plan att fika på mysiga Bertilssons stuga, men de tog inte kort så vi fick hoppa över det. Kontantlösa som alltid. Lite snopna, vi hade satt oss på himla härliga platser mitt i solgasset och sett fram emot en riktig skön fikastund. Snart åker vi dit igen! Men lite kontanter i fickorna. Påskaftons kväll blev inget särskilt med. Jag var trött i ryggen efter promenerandet och fick ligga i soffan. N var ganska trött och gnällig. Slutade med att vi badade henne för att hon skulle sluta gråta en stund. Det hjälpte! Hon älskar att plaska i vattnet, blir alldeles lugn och storögd. Sedan somnade hon ganska tidigt och vi passade på att kolla på film. Lugnt och skönt.

Promenad blev det i alla fall - utan fika

 


Påskdagen blev det sedan en tur till mormor (alltså min mamma. Konstigt det där. Vet inte om jag ska kalla henne mamma eller mormor. Är säkert inte konsekvent heller, så det blir nog mamma ibland och mormor ibland här på bloggen. Sorry. Förvirrat. Men på något sätt blir det så. Nu när N finns, då är mamma mormor. Bara sådär.) Min syster och hennes familj kom en sväng också, och på kvällen lagade jag och M mat tillsammans med lillebror F. Det blev en mysig kväll. Drack vin och pratade. Skönt med lite normalitet efter alla hemskheter. Pratade inte bara om våra krämpor utan även om annat. Kändes bra!

På annandag påsk var det strålande sol så vi tog en promenad och satt ute på altanen och fikade. Lugnt och skönt. Sedan bar det hemåt igen, och idag började vardagen på nytt. Kändes lite tråkigt, det är mysigt när vi får umgås allihop och M är hemma på dagarna så att vi kan hitta på saker! Ska inte ljuta om att det också är otroligt skönt att få lite avlastning med N på dagarna. Nu är hon oftast ganska lätt att ha att göra med, men det är skönt att kunna äta i lugn och ro, duscha utan att ha ett öra lyssnandes hela tiden och ha hjälp med allt lyftande. Jag får dock fortfarande sova på nätterna och för det är jag evigt tacksam! Gullungen sover som en stock mellan 22-05, och somnar om efter att ha fått ny blöja och lite mat. Då ligger hon och jag och gosar och sover i omgångar till 10 på morgonen. Helt otroligt. Bara det gör ju att man orkar med det mesta, även om hon inte sover så mycket på dagtid.

Nu ska jag i alla fall lägga mig. Ska till sjukgymnasten imorgon bitti, hoppas på att få bra övningar som kommer att hjälpa mig att bli bättre.

2 kommentarer:

  1. Fin påsk och fantastisk sömn din lilla har!

    Anna Granström.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon sover grymt bra! Är oerhört tacksam för det. Men kanske är det liksom meningen - eftersom allt är så tufft med min knäppa rygg så kanske det är tänkt att jag åtminstone ska få sova okej för att överhuvudtaget behålla förståndet? Ibland tror jag nästan det.

      Radera