lördag 20 april 2013

Giftfritt

Jag har tidigare skrivit om att jag har börjat fundera mer och mer på det här med hur man kan leva hållbart. Sedan lilla N kom växer sig de tankarna starkare hela tiden. Hur kan jag påverka hennes framtid och hälsa på ett positivt sätt? Kan jag skapa en omgivning som är lite friare från gifter och kemikalier? Kan jag leva på ett mer hållbart sätt? Kan jag göra färre avtryck i miljön genom att t ex välja ekologiska alternativ när det går? Svaret på alla frågorna är givetvis JA. Men det kräver en del. Jag behöver vara ständigt informationssökande, en aktiv och ifrågasättande konsument och göra val som inte alltid är de bekvämaste, eller billigaste. Inte så lätt alltid! Men jag försöker klappa mig själv på axeln varje gång jag tar ett litet steg i rätt riktning. Tänka att det är bättre än inget. Annars blir jag överväldigad av allt jag "borde" göra och ändra på.

På min väg mot att bli ännu mer medveten har jag stött på några sajter som jag vill tipsa om. Sajter där jag själv har fått användbar och lättillgänglig information om hur vi kan skydda våra små (som är så känsliga för miljön runt omkring dem!) och göra något för miljön.

Ekokul och Rekolek är sajter där man kan köpa ekologiska, giftfria leksaker och barnsaker som är framställda på för miljön bra sätt.

Ekobebisens blogg är en blogg skriven av en biokemist som vill sprida kunskap om hur vi kan ge våra barn en så giftfri och hållbar uppväxt som möjligt.

Min kära vän Erikas blogg som jag tidigare har tipsat om, Hemma hos Kikan. Här kan man kan få en hel del bra ekotips och länkar till andra användbara sajter.

Trygg Hansa har en hel del överskådliga och lättillgängliga råd, upptäckte jag när jag googlade. Läs mer här: Trygga barn

Något jag tänker mycket på är också när man får presenter till sin lilla. Det är svårt, tycker jag, att begära att andra ska köpa ekologiskt och gift- och plastfritt. Och när någon ger bort något vill jag såklart inte såra genom att säga Tack, men det där är plast, så det får hon inte ha. Här undrar jag: Hur gör ni andra föräldrar i de här situationerna? Själv tänker jag än så länge som så att det hon får, det får hon också använda. Men jag ser till att tvätta alla textilier (även nallar och dockor) innan hon får ha dem. Så försvinner i alla fall lite av kemikalierna från tillverkningen. I en drömvärld skulle det sedan vara så att hon hade ett leksaksrum där vi kunde ha alla leksaker, och ett separat sovrum, utan massa leksaker innehållandes plaster och giftiga färger. Men vem har så mycket yta? Här undrar jag också hur ni andra gör? Än så länge är lilla N så liten, så hon har ju nästan inga leksaker. Men jag tänker en del på hur vi ska göra när hon blir större. Jag tänker i alla fall berätta för mor-och farföräldrar om hur jag tänker. Så kanske de också kan bli lite mer aktiva konsumenter. Åtminstone när det gäller saker de vill köpa till sitt barnbarn. Misstänker nämligen att det är från dem hon kommer att få mest presenter...;-)

9 kommentarer:

  1. Vi har funderat på precis samma sak. Har redan från början sagt att vi vill undvika plastleksaker etc. Hittills verkar det som omgivningen förstått, även om -som du säger- mängden leksaker lär öka med åldern. Och helt och hållet är det nog svårt. Sen är det ju så att små barn faktiskt inte BEHÖVER en massa saker. Vi har därmed sagt nej tack till doppresenter, julklappar etc. Hon är ju ändå för liten gör att förstå! Tids nog kommer de vilja ha/behöva grejer men tills dess håller vi inköpsnivån nere. Och är väldigt tacksamma över ärvda kläder! Det gör både miljön i stort (mindre produktion, transport etc), lillan (mycket gifter borttvättade och dessutom skönt mjuka) och plånboken glad!

    Förresten, bara det att du skriver här ni vill ha det här gör säkert att budskapet når fram till några "presentgivare" till! Kram, e

    SvaraRadera
  2. Härligt att läsa ditt inlägg!!!

    Jag vill även tipsa om böckerna Handla rätt för en giftfri bardom och Den onda badankan. Framförallt den första ger jättebra tips på vad man kan köpa istället och vad som är nästbästa alternativet.

    När det gäller leksaker så var jag från början inställd på att E skulle ha så lite plast som möjligt. Men sedan ärvde han och fick massor från olika håll och jag kände inte att jag kunde med att säga nej. Dessutom var jag inte lika bra påläst då som jag är nu. Men nu har jag rensat ut massor. Dock älskar han Duplo men det är en av de plaster som är ok.

    Jag tror på ditt tänk, att man ska upplysa när och kära så mycket det går.

    När det gäller förvaring av leksaker har det löst sig naturligt för oss. E drar nämligen fram alla sina leksaker från sitt rum till vardagsrummet där han mest leker så numera står det mesta i just vardagsrummet. Andra leksaker förvaras i en byrå i hans rum. Känns bättre än att ha dem i öppna backar.

    När lilla N ska börja äta mat sedan kan jag verkligen rekommendera Hipps ekologiska barnmat. Jag började laga egen mat men gav upp. E åt inte det jag lagade (fick slänga masor...) och till slut tyckte jag att det var smidigt att köpa ekologisk barnmat som han 1. åt och 2. var helt ekologisk.

    Kram!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, vet inte om jag vågar läsa de böckerna...risken finns ju att man knappt vågar andas efteråt...men kanske ändå. Får se.

      Mmm. Jag tänker också att en stängd byrå måste fungera. I alla fall bättre än att allt ligger öppet. Och sen får det bli som du skriver, rensa ut och upplysa presentgivare så gott det går. Och inte bli för hysterisk. Man får göra efter bästa förmåga!

      Radera
  3. Bara en snabbis för att spinna vidare på kikan: hipp är super! De har även en app med lätta recept om man vill göra själv. Lilla e älskar "glada fisken"! Även semper har en ekolinje. /e

    SvaraRadera
  4. Tipsar om samma bok som Kikan. Hon och jag fick varsitt ex samtidigt. Man blir förvisso mörkrädd av den, men...

    Jag handlar saker från Ekokul, tex bitringar som är gjorda av majsplast osv. Dock har han mycket som är av annan plast - tex. nappar... (de i naturgummi är SÅ dåliga och han vägrade dem!!). Har faktiskt ratat leksaker vi fått. Tackat nej och lagt undan och försökt smyga in kommentarer som "vill bara ha EKOLOGISKT" osv... Vi köper BARA ekologisk mat (HIPP) om vi inte lagar själva, men det går inte tat komma bort från giftet... Han har plast-nappflaska och en del leksaker som inte är eko som vi fått. Tänker att på förskolan sen, hur sjutton ska man göra då?! Med leksaker, mat osv. Det går liksom inte. Ursh!

    Vi har inte använt några krämer eller shampon till V och hoppas det funkar länge till. Förutom veckan på Lanzarote nu, då hade vi solkräm (men den med minst kemikalier som finns). Har förberett med shampo från ekokul då vi måste tvätta hans hår (tex om han börjar äta fisk... Victor har så långt hår att han kan ha tofs).

    Jag tycker att man ska kunna säga ifrån, eller ännu bättre säga till INNAN. "vi vill bara ha ekologiska saker". Maila en länk till släktingar kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, säga ifrån och upplysa innan känns bättre än efter. Folk ger ju bort saker för att vara snälla och vill ju inget ont...och jag tycker inte att man kan räkna med att alla vet om de här sakerna eller tänker precis som jag. :-) Maila en länk är inte fel. Och ta upp ämnet för diskussion i diverse sammanhang (bra sätt att starta debatt på släktmiddagen, kanske...? ;-).

      Radera
  5. Ps. Tjatar på min sambo hela tiden att vi ska flytta till ett eko-radhus. Har varit och tittat på ett och ska snart kolla på ett till. Måste bara övertyga honom... Där ska det inte vara giftiga färger och husen är av lärkträ och tegel, utan färg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eko-radhus - cool! Ska hålla utkik efter det den dagen vi börjar kika på hus. Vet ingen som bor i något sådant i dagsläget. Varför behöver han övertygas? Är det väldigt mycket dyrare? Eller fulare? ;-)

      Radera